KDC

We hebben bijna vijftig studies uitgevoerd sinds 2006, het jaar dat de KDC werd opgericht. Ongeveer een derde van al die studies bracht het tot implementatie! Wij zeggen dit met trots, want geloof ons, dit is een zeer goede score in de wereld van Air Traffic Management (ATM) innovatie. En het wordt nog beter... onze huidige portfolio geeft aan dat een aantal van de meest opwindende resultaten in de komende twee jaar te verwachten zijn!

Hier zijn de vijf meest in het oog springende studies die het brachten tot implementatie:

1. Go-Around Detection (GARDS)
Hoe kunnen we verkeersleiders helpen om het afbreken van de landing tijdig waar te nemen? Deze unieke innovatie is in minder dan drie jaar ontwikkeld en geïmplementeerd! GARDS laat zien hoe snel innovatie kan gaan, wanneer iedereen zijn of haar rol kan spelen!

2. Schiphol slecht-zicht verwachting
Hoe kunnen we een betere weersverwachting maken, met name wanneer er slecht-zicht wordt verwacht? In 2006 zijn KDC en KNMI een onderzoek gestart om deze vraag te beantwoorden. Het project richtte zich op oplossingen die snel kunnen worden geïmplementeerd. Met succes. Minder dan twee jaar later, in 2008, werd het nieuwe weersverwachting systeem geïmplementeerd bij het KNMI.

3. Downlink van Cockpit Information
Hoe kunnen we verkeersleiders informatie geven over de instelling van het flight management systeem in de cockpit? KDC heeft  een aanzienlijke bijdrage geleverd om deze vraag te beantwoorden, en de oplossing te implementeren! Zo heeft KDC de kwaliteit geëvalueerd van data die vanuit het vliegtuig wordt ontvangen en heeft de selectie van bruikbare parameters ondersteund. Ook KDC heeft de ontwikkeling van procedures ondersteund. In 2012 werd "Downlink Airborne Parameters" geïmplementeerd bij Amsterdam Radar en een jaar later bij Schiphol Approach!

4. CROS Pilot 3b: Fixed Radius Turn
Hoe kunnen we vliegtuiggeluid in Hoofddorp en Nieuw-Vennep verminderen? KDC partner KLM besloot in 2006 om de FMS mogelijkheden van hun nieuwe 737-toestellen te benutten om geluidsoverlast te verminderen. Dit KLM-initiatief heeft geleid tot een pilot-project dat werd ondersteund door KDC. KDC voerde milieu-effect analyses uit om de besluitvorming na het pilot-project te ondersteunen. Op basis van de KDC analyse werd in 2008 besloten om de Fixed Radius Turn te implementeren. Dit betrof de vertrekroute van baan 24, die route die tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep ligt.

5. TP Meteoserver
Kunnen we vliegtuigen als weerstations gebruiken? Uit de TP Meteoserver studie bleek dat dat kon! KNMI, Boeing en KDC ontwikkelde verbeterde meteomodellen die worden bijgewerkt door middel van data verbindingen met vliegtuigen. Passagiers vluchten fungeerde op die manier als weerstations. Deze ontwikkeling had een belangrijke spin-off: verbeteringen van vliegefficientie van luchtvaartmaatschappijen. Boeing diende na de KDC studie een octrooi aanvraag in, op basis waarvan het programma Wind Updates werd ontwikkeld. Dit programma is onderdeel van de Boeing InFlight Optimization Services

(http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/aviationservices/brochures/InFltOptimiz.pdf).

In 2010 werd de TP Meteoserver ontwikkeling afgerond en opgenomen in de arrival management development van LVNL.

Zoeken

Opdrachtgevers

ienm

Partner KLM

Partner Luchtverkeersleiding


Wat is KDC?

Stichting Knowledge & Development Centre (KDC) heeft zich tot doel gesteld waardevolle en innovatieve oplossingen te vinden voor de duurzame ontwikkeling van de Mainport Schiphol. In het KDC werken de partners KLM, Schiphol en Luchtverkeers- leiding Nederland (LVNL) samen met universiteiten en kennisinstellingen om de Schiphol operatie te innoveren.