KDC

Projecten

De projecten worden op deze pagina ingedeeld in clusters aan de hand van de KDC-Onderzoeksagenda. Elk cluster is afzonderlijk aan te klikken waarna de projecten binnen het betreffende cluster worden getoond.

KDC ontwikkelt toepassingen die de veiligheid van luchthavenactiviteiten en de veiligheid in luchtruimsectoren verbeteren. Sommige toepassingen zijn speciaal ontwikkeld voor de Schipholoperatie, zoals het Go-Around-Detection systeem. Andere toepassingen zijn onderdeel van een bredere Europese toepassing van nieuwe technologie, zoals downlink of pilot selected flight level.

KDC voert studies uit en ontwikkelt concepten en prototype systemen die gericht zijn op een toename van operationele efficiëntie bij luchtvaartmaatschappijen. Voorbeelden zijn de toepassing van air-ground datalink en het gebruik van netwerk prioriteiten van luchtvaartmaatschappijen in de afhandeling van het luchtverkeer.

KDC ondersteunt luchtruimontwerpactiviteiten door middel van simulaties en studies. Voorbeelden hiervan zijn de operationele simulaties die werden uitgevoerd ter ondersteuning van het luchtruimontwerp met een extra vierde TMA wachtgebied.

KDC ontwikkelt toepassingen die de luchthavencapaciteit verhoogt. Voorbeelden zijn studies naar de verhoging van landingscapaciteit en grondafhandelingscapaciteit.

KDC ontwikkelt een verbeterde weersverwachting voor de luchtvaart en de Schiphol operatie in het bijzonder. Zij doet dit in een gezamenlijke inspanning met het Koninklijk Meteorologisch Instituut-KNMI. De ontwikkeling richt zich op een nauwkeuriger prognose van beperkt zicht operaties en het nauwkeuriger voorspellen van de windcondities op het vliegveld.

KDC ondersteunt de ontwikkeling van het, voor Schiphol strategisch belangrijke, arrival  management systeem. Arrival management maakt de uitvoering van vaste naderingsroutes en CDA’s mogelijk en biedt voordelen voor het milieu door lager brandstofverbruik.

KDC ondersteunt onderzoek naar human factor aspecten van de luchtverkeersleiding. Dit onderzoek is ontworpen om de overgang naar het toekomstige air traffic management concept te ondersteunen. Verwacht wordt dat de rol van de mens, de piloot en de verkeersleider, gaat veranderen als gevolg van de modernisering van het ATM systeem. De volgende generatie luchtverkeersleiders moet worden voorbereid op deze veranderende rol om te zorgen voor een veilige en efficiënte overgang naar het nieuwe concept.

KDC steunt de ontwikkeling van het nieuwe operationele concept voor het Schiphol naderingsgebied (TMA). Binnen dit zogenaamde TMA-concept zal de operatie de toepassing van vaste naderingsroutes en CDA’s ondersteunen.

KDC ondersteunt studies om de gevolgen van vliegtuiglawaai in de omgeving  van Schiphol te verminderen. Een voorbeeld is de Schiphol Noise Predictor die informatie geeft over het verwachte vlieggeluid op mobiele telefoons.

Zoeken

Opdrachtgevers

ienm

Partner KLM

Partner Luchtverkeersleiding