KDC

Veilige luchtvaart en luchthaven toepassingen

KDC ontwikkelt toepassingen die de veiligheid van luchthavenactiviteiten en de veiligheid in luchtruimsectoren verbeteren. Sommige toepassingen zijn speciaal ontwikkeld voor de Schipholoperatie, zoals het Go-Around-Detection systeem. Andere toepassingen zijn onderdeel van een bredere Europese toepassing van nieuwe technologie, zoals downlink of pilot selected flight level.

De zorgzame schoonmoeder 

“Bel je even wanneer jullie veilig zijn aangekomen?” Eigenlijk vind je het overbodig, want wat kan er nou gebeuren tijdens de autorit van Zwolle naar Amstelveen? Maar je wil ook niet dat je schoonmoeder zich zorgen om je maakt, dus doe je het toch maar.

In de luchtvaart doen we precies hetzelfde. Elke vlucht wordt na de landing afgemeld bij de luchtverkeersleiding, zodat we weten dat iedereen veilig is aangekomen. Maar wat gebeurt er als de afmelding niet plaatsvindt? Dan moet een alarm afgaan bij de luchtverkeersleiding. Dat noemen we alerting based on flight plans.

Alles onder controle: Een verkeersoverzicht bouwen buiten de radardekking

De luchtverkeersleiding in Canada en Australië maakt er al gebruik van: Automatic Dependent Surveillance-Contract (ADS-C). Een nieuwe mogelijkheid om data vanuit het vliegtuig te downlinken. Daarbij kan de luchtverkeersleiding boven de oceanen, buiten de radardekking, een verkeersoverzicht opbouwen. Kunnen we ADS-C ook inzetten op Schiphol en welke voordelen heeft dat?

Het blote oog van de verkeersleiding: Een visie op toekomstige technologie in de verkeerstoren 

Uiterste concentratie op 100 meter hoogte. Vanuit de verkeerstoren op Schiphol kijkt de verkeersleider over alle hotels en Schipholgebouwen heen. De ogen gefocust om een compleet overzicht te houden over de taxiënde, stijgende en landende vliegtuigen. Torenverkeersleiding is tot op de dag van vandaag gebaseerd op visuele waarneming. In 70 jaar tijd is er niet veel veranderd. Of toch wel? 

Hoe meer parameters, hoe beter? Onderzoek naar DAP’s met de balans tussen aanbod en wensen

Op dit moment maken Nederlandse luchtverkeersleiders gebruik van drie Downlink Airborne Parameter’s, kortweg DAP’s. Handig, want deze parameters geven nuttige informatie over de vliegtuigen: de hoogte (selected altitude), de snelheid (indicated airspeed) en de koers (magnetic heading). Deze parameters zijn slechts een fractie van het brede scala aan DAP’s. Hoe kan de luchtverkeersleiding nog beter gebruikmaken van informatie die in de cockpit beschikbaar is?

LabelLVNL implementeert Mode-S Enhanced Surveillance (EHS) om het ATM systeem nog veiliger en efficiënter te maken.

Deze techniek bestaat uit een vliegtuigtransponder die geschikt is om Mode-S gegevens te verzenden en de radar op de grond dat geschikt is om Mode-S data te ontvangen. AIC-A 01/05 uit 2007 regelt welke data vanuit het vliegtuig beschikbaar moeten zijn voor transmissie via Mode-S. Dit zijn de zogenaamde Downlink Airborne Parameters of Downlink Aircraft Parameters (DAP).

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM