KDC

Alles onder controle: Een verkeersoverzicht bouwen buiten de radardekking

De luchtverkeersleiding in Canada en Australië maakt er al gebruik van: Automatic Dependent Surveillance-Contract (ADS-C). Een nieuwe mogelijkheid om data vanuit het vliegtuig te downlinken. Daarbij kan de luchtverkeersleiding boven de oceanen, buiten de radardekking, een verkeersoverzicht opbouwen. Kunnen we ADS-C ook inzetten op Schiphol en welke voordelen heeft dat?

ADS-C en de grote jongens
ADS-C kan veel nuttige informatie opleveren. Maar, dan moet het systeem wel aan boord van het vliegtuig zijn. Hoe zit het met die beschikbaarheid? Stichting KDC onderzocht de mogelijkheden op Schiphol. Projectleider Hans de Mol: “Op dit moment heeft slechts 16% van de vliegtuigen op Schiphol ADS-C aan boord, voornamelijk wide-body vliegtuigen. Die vliegtuigen zijn vrijwel allemaal (98%) KLM en Delta toestellen. Kleine maatschappijen vliegen zonder, maar ook Transavia, Easyjet en Air France hebben nog geen ADS-C.” 

Weinig bekend
In de huidige regelgeving van de luchtvaart is nog weinig bekend over ADS-C. Alleen Global Operational Data Link Document (GOLD) schrijft over de mogelijkheden bij het maken van nieuwe standaards of procedures voor navigatie in de lucht. Ondanks de beperkte toepasbaarheid, zijn praktische toepassingen op Schiphol wel denkbaar. De Mol: “ADS-C kan data verkrijgen over windsnelheid, windrichting en temperatuur. Deze data gebruiken meteorologen om hun modellen voor weersvoorspelling te verbeteren. Hierdoor kunnen we vliegtuigen beter plannen en aansturen.” 

Verfijnde voordelen
Ook geeft ADS-C vroegtijdige informatie over de verwachte landingstijd. “In de vroege ochtend komen veel wide-body vliegtuigen binnen. Met ADS-C kunnen we de planning al in de nacht tot 80% verfijnen. Dit heeft als voordeel dat we ophoping van vliegverkeer bij landing kunnen voorkomen. Zo kunnen vliegtuigen zonder onderbreking landen met continuous descent approaches. Een landing veroorzaakt dan minder geluidsoverlast en het vliegtuig verbruikt minder brandstof.”  

Meer onderzoek nodig
De aanbeveling van deze studie is om verder onderzoek te doen. “Belangrijk is om de mogelijkheden en toepasbare voordelen voor Schiphol verder te onderzoeken. Daarnaast maken we een kosten-batenanalyse. Hiermee bekijken we welke infrastructuur we moeten aanleggen om ADS-C data te krijgen. Tot slot houden we de Europese regelgeving nauwlettend in de gaten.” De komende jaren zijn er nog geen plannen om ADS-C breed in te zetten. Zonder een dwingende Europese regelgeving ziet De Mol daar weinig verandering in komen. “Het aanschaffen kost geld, en het gebruiken ook. Zonder Europese verplichtingen zullen luchtvaartmaatschappijen hier niet in investeren. Maar een hogere dekkingsgraad van ADS-C maakt toepassingen bij stijgen en landen wel interessanter. We kunnen daarmee het vliegverkeer efficiënter afhandelen en de milieubelasting verminderen.”

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM