KDC

Operationele efficiëntie luchtvaartmaatschappijen

KDC voert studies uit en ontwikkelt concepten en prototype systemen die gericht zijn op een toename van operationele efficiëntie bij luchtvaartmaatschappijen. Voorbeelden zijn de toepassing van air-ground datalink en het gebruik van netwerk prioriteiten van luchtvaartmaatschappijen in de afhandeling van het luchtverkeer.

Een toekomst zonder vertraging; op zoek naar de optimale volgorde van inkomende vluchten. 

Extra ongemak en hoge kosten. Je baalt flink als je als passagier je aansluiting mist doordat het vliegtuig is vertraagd. Vooral als dat afhankelijk blijkt van het toeval. Het vliegtuig dat als eerste bij de luchthaven is, landt als eerste. Er wordt nog vrijwel geen rekening gehouden met wensen om een vlucht eerder binnen te laten komen. Hoe kunnen we dit verbeteren?

Systeem of spinnenweb? Op weg naar een nieuw systeem voor Europa. 

Radio of digitaal. Communiceren kan op diverse manieren. Het is net een spinnenweb als je het uittekent. Neem bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding op Schiphol Oost. Zij communiceren met veel verschillende systemen over de planning. Sommige systemen zijn ouderwets, andere zijn juist modern. Het hangt maar net af van het systeem dat de andere partij gebruikt. In 2025 gaat Europa over op het System Wide Information Management (SWIM). Zijn we er klaar voor?

Vlucht voor vlucht: beter inzicht in operational efficiency

Hoe krijg je beter inzicht in de operationele prestaties van het Air Traffic Management (ATM)-systeem? Met dit doel voor ogen, ondernam Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) de afgelopen jaren verschillende activiteiten, en met succes: LVNL heeft nu beter inzicht in de prestaties op het gebied van veiligheid, efficiëntie en milieu. De volgende stap is om meer inzicht te krijgen in de efficiëntie van individuele vluchten. Met MovingDot en To70 heeft KLM daarom bekeken hoe efficiënt de gevlogen vluchtprofielen zijn. Daarnaast is bekeken hoe zij de vluchtafhandeling binnen het ATM-systeem nóg beter kan laten verlopen.

Weer of geen weer: het baangebruik en de baancapaciteit op Schiphol beter voorspellen

Het KLM Operations Control Centre (OCC) is het kloppend hart van de KLM. Hier plant en volgt men alle vluchten, dag en nacht. Het OCC voorkomt vertragingen of werkt deze slim weg. Zodat de dienstregeling zo punctueel mogelijk verloopt. Oók als het slecht weer is. Goed inzicht in de weersomstandigheden is dan ook cruciaal, zodat het OCC op tijd weet hoeveel banen op welke manier gebruikt kunnen worden. Het nieuwe systeem van To70 helpt hierbij.

Probleemstelling

Als gevolg van de verplichte invoering van Datalink toepassingen in vliegtuigen die opereren boven flight level 285 kunnen nieuwe kansen ontstaan. Meer specifiek kunnen CPDLC Datalink toepassingen ook gebruikt worden beneden flight level 285 en op de luchthaven Schiphol. Het doel van het KDC-project PRJ-1945 “Datalink Business Case Study” is om een eerste identificatie uit te voeren van potentiële toepassingen, en van kosten en baten van het implementeren van CPDLC Datalink toepassingen die de operatie op (en in de nabijheid van) de luchthaven Schiphol ondersteunen.

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM