KDC

Systeem of spinnenweb? Op weg naar een nieuw systeem voor Europa. 

Radio of digitaal. Communiceren kan op diverse manieren. Het is net een spinnenweb als je het uittekent. Neem bijvoorbeeld de luchtverkeersleiding op Schiphol Oost. Zij communiceren met veel verschillende systemen over de planning. Sommige systemen zijn ouderwets, andere zijn juist modern. Het hangt maar net af van het systeem dat de andere partij gebruikt. In 2025 gaat Europa over op het System Wide Information Management (SWIM). Zijn we er klaar voor?

Tijd voor een onderzoek 

Stichting KDC vroeg het Nederlands Lucht- en Ruimtevaart Centrum (NLR) onderzoek te doen naar de kansen voor Nederland wanneer zo’n SWIM-netwerk beschikbaar komt. Wat moet er gebeuren om in Nederland gebruik te maken van het Europese SWIM-netwerk? En wie hebben hier baat bij? Projectleider Dennis Nieuwenhuisen: “We begonnen met een literatuurstudie. Daarna hebben we medewerkers op het gebied van techniek en strategie geïnterviewd. Zij werken voor LVNL, KLM, Schiphol en KNMI. Bovendien hebben we door jarenlange samenwerking ook zelf veel kennis in huis.”  

Efficiënter uitwisselen 

“We hebben alle communicatie tussen de systemen in kaart gebracht. Van algemene acties hebben we een lijst met concrete acties gemaakt. Met het ene systeem bespreekt de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld met Schiphol naar welke gate een vliegtuig gaat. En via weer een ander systeem stemmen ze met KNMI de planning op het weer af. Vergelijk het met internet. Het is bijna niet te doen als je voor elke website een andere browser nodig hebt. Daarom kun je via een systeem als Internet Explorer overal bij. Zoiets heeft de luchtvaart ook nodig. Met het SWIM-netwerk kan iedereen binnen de luchtvaart communiceren.”  

Klaar voor de start 

Voor het Nederlandse systeem kan SWIM een goede oplossing zijn om meer overzicht te krijgen. En als héél Europa overstapt, levert dat nog meer nuttige informatie op. Nieuwenhuisen: “Nederland kan bijvoorbeeld data uit Polen krijgen over een vliegtuig dat onderweg is naar Amsterdam. We krijgen een beter beeld van het vliegverkeer en mogelijke vertragingen. En we kunnen sneller passagiers op de hoogte brengen.” Nieuwenhuisen adviseert de luchtvaart om nu al rekening te houden met het nieuwe systeem. “Een aantal systemen zal voor 2025 sowieso vervangen moeten worden. Het is slim om bij de aanschaf van een nieuw systeem meteen te kijken of dat samengaat met SWIM. Dan is Nederland er straks klaar voor.”

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM