KDC

Een toekomst zonder vertraging; op zoek naar de optimale volgorde van inkomende vluchten. 

Extra ongemak en hoge kosten. Je baalt flink als je als passagier je aansluiting mist doordat het vliegtuig is vertraagd. Vooral als dat afhankelijk blijkt van het toeval. Het vliegtuig dat als eerste bij de luchthaven is, landt als eerste. Er wordt nog vrijwel geen rekening gehouden met wensen om een vlucht eerder binnen te laten komen. Hoe kunnen we dit verbeteren?

Drie wegen naar succes 

Stichting KDC onderzocht in Inbound Priority Sequencing (IPS) 3 opties waarmee we de volgorde van inkomende vluchten kunnen verbeteren. In samenwerking met KLM Flow Control bepaalden we hoe een vlucht tijd kan winnen met IPS. En met succes, want het leverde gemiddeld 3 tot 6 minuten tijdswinst op. Het record lag op een vlucht van Rome naar Amsterdam: maar liefst 14 minuten. Hierdoor missen minder passagiers hun overstap op Schiphol.  

De huidige situatie verbeteren 

De eerste optie ging uit van het sturen op snelheid en route. Projectleider Sigmund Lentze legt uit: “We onderzochten hoe KLM bestaande data bewuster kan gebruiken voor een optimale snelheid. Op dit moment houdt flow control constant in de gaten hoe laat vliegtuigen binnenkomen. Wil een vliegtuig eerder binnenkomen, dan kan hij sneller vliegen. Dat kost wel meer brandstof. Of flow control zoekt een andere route. Maar er zijn altijd factoren waar je geen invloed op hebt. Zoals wind of langzamere vliegtuigen. Vergelijk het met autorijden: als de weg afgesloten is of er staat een file, kun je niet sneller. En dan loop je dus vertraging op.”   

Kennis delen 

De tweede optie gaat uit van kennisdelen tussen KLM en de luchtverkeersleiding. De luchtverkeersleiding houdt rekening met de snelheid van een vliegtuig, en met de reden van de snelheid. Lentze: “Geeft KLM duidelijk door aan de luchtverkeersleiding dat een vliegtuig sneller vliegt, omdat deze eerder moet landen? Dan kan de luchtverkeersleiding daarop inspelen. En zo de volgorde van het luchtverkeer optimaler afstemmen.”  

Voorbij de grenzen kijken 

Tot slot onderzochten we hoe ‘preview planning’ de interactie tussen KLM Arrival Planning en LVNL Inbound Planning kan verbeteren. LVNL weet dan ver van tevoren welk verkeer er binnenkomt. Het vergroot de afstand en biedt de mogelijkheid om de optimalisatie over the horizon uit te voeren. “In Amsterdam kunnen ze dan al vluchten zien die nog boven Frankrijk vliegen,” aldus Lentze. “Maar dat is iets voor de toekomst. Nu heeft namelijk elk land nog zijn eigen planningsysteem.”  

Toekomstplannen

Ondanks dat de laatste optie nog toekomstmuziek is, kunnen we de eerste 2 opties wel al toepassen. Er is slechts 1 ‘maar’: LVNL moet alle luchtvaartmaatschappijen gelijk behandelen. Een luchtvaartmaatschappij mag LVNL vragen onderlinge vluchten te ruilen. Het ‘first come, first serve’-principe blijft gelden. Alleen kunnen we er met IPS beter op inspelen.”

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM