KDC

Harde wind, maar toch geen vertragingen: een onderzoek naar de mogelijkheden van TBS.

Harde tegenwind kan flinke vertragingen veroorzaken op Schiphol. Of leidt soms zelfs tot annuleringen van vluchten. Daar is nu een mogelijke oplossing voor gevonden: Time Based Separation (TBS). Op luchthaven Londen Heathrow is het al een groot succes. Schiphol, waar wachten we nog op?

Afstand bewaren

Op dit moment werkt Schiphol met Distance Based Separation (DSB). Daarbij houden luchtverkeersleiders een minimale afstand aan tussen landende vliegtuigen. To70 onderzocht voor Stichting KCD de mogelijkheden voor TBS op Schiphol. Projectleider Arjen de Leege legt uit: “Bij tegenwind komen de nadelen van DBS naar boven. De grondsnelheid van landend verkeer neemt af bij veel tegenwind. Doordat de minimale afstand van 3 nautische mijl (NM) tussen vliegtuigen gelijk blijft, duurt het langer om deze afstand af te leggen. En dat zorgt uiteindelijk voor afname van de landingscapaciteit.” 

Stilte voor de storm

TBS is minder afhankelijk van de windkracht. Luchtverkeersleiders rekenen nog wel met afstanden, net als bij DBS. Maar nu is deze afstand gebaseerd op tijd. “De vlieger merkt dat bijvoorbeeld doordat hij bij veel tegenwind wat dichter op zijn voorganger mag vliegen,” licht Leege toe. “Ook houdt TBS rekening met de luchtwervels van vliegtuigvleugels, wake turbulence. Die wervel kan gevaarlijk zijn voor andere vliegtuigen. De tijd waarin de wervel actief blijft, hangt af van de weersomstandigheden.” DBS gaat uit van een standaard afstand, gebaseerd op de meest ongunstige weersomstandigheden. Bij harde wind is de wervel echter maar kort actief, waardoor de afstand minder groot hoeft te zijn.   

TBS in de toekomst 

Door simulaties heeft To70 de landingscapaciteit op Schiphol bepaald. Leege is enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek: “Bij sterke tekenwind is de capaciteit bij TBS 1 à 2 vliegtuigen meer per uur. Tijdens een storm loopt dat zelfs op tot 5 vliegtuigen per uur!” TBS biedt dus ook voor Schiphol kansen om het aantal vertragingen en annuleringen te verminderen. De capaciteit is dan minder afhankelijk van de wind. “Maar voor het zover is, moet er nog veel werk gedaan worden. Voor TBS zijn namelijk nieuwe systemen en procedures nodig. De resultaten van dit onderzoek neemt LVNL in elk geval mee bij het maken van een afweging.”

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM