KDC

AMAN Cluster inclusief iCAS ontwikkeling

KDC ondersteunt de ontwikkeling van het, voor Schiphol strategisch belangrijke, arrival  management systeem. Arrival management maakt de uitvoering van vaste naderingsroutes en CDA’s mogelijk en biedt voordelen voor het milieu door lager brandstofverbruik.

Volg de ghost 

Ritsen, of mergen, helpt om verkeer in de juiste banen te leiden. Dat geldt voor onze Nederlandse snelwegen maar ook voor ons luchtruim. Van augustus 2016 tot januari 2017 voerde het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) daarom het project ‘Traffic Merging support for Schiphol Approach’ uit, in nauwe samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het doel van deze studie was om een nieuwe merge-ondersteuningstool, voor de nacht-operatie, voor de luchtverkeersleiders zo ver te testen en specificeren dat deze actief gebruikt kan gaan worden.

  • Ik zie, ik zie … Verkeersleiders voorspellen de toekomst met de Trajectory Manager 

Soepel glijdt het vliegtuig richting de landingsbaan. Op de juiste hoogte. Met zo min mogelijk geluidsoverlast voor de omwonenden. Niet zo moeilijk. Ieder modern vliegtuig kan het. Tenminste, als er niemand anders in de lucht is waar de verkeersleiding rekening mee moet houden. En dát komt helaas zelden voor! Hoe kunnen we een Continuous Descent Approach mogelijk maken als meerdere vliegtuigen elkaar in de weg kunnen zitten?

Als de brug maar niet openstaat … Omgaan met onzekerheden in aankomsttijden 

Mooi! Het zonnetje schijnt. Een laatste slok koffie en je springt op de fiets. Met de fiets naar ´t werk heeft veel voordeel. Frisse lucht. Een gezonde dosis beweging. En geen file! Maar 100% voorspelbaar is je aankomsttijd ook niet. De brug die open staat. Flinke tegenwind. Des te verder je van je werk af woont, des te onzekerder is je aankomsttijd. Dit geldt ook voor de aankomsttijd van vliegtuigen. Die onzekerheid blijft. Maar hoe kunnen we hier beter mee omgaan?

Succesvolle simulatie AMAN-i4D op iCAS-platform

LVNL heeft samen met INDRA, DFS, NLR (met support van KDC) en MUAC een succesvolle simulatie uitgevoerd van het AMAN-i4D concept. AMAN staat voor Arrival Management op langere afstand, waarbij systemen de verwachte aankomsttijd van naderende vliegtuigen en de optimale landingsvolgorde berekenen. Hoe vroeger in de vlucht aanpassingen doorgevoerd worden, hoe kleiner de aanpassing in snelheid of route.

Automatisch afstand bewaren 

Een drukke spits? Dan gaan op de snelwegen de doseerlichten aan. Een lange rij voor de kassa in de supermarkt? Dan gaat er een extra kassa open. Of nog beter: we rekenen zelf onze boodschappen af met de zelfscanner. In het dagelijkse leven zijn we voortdurend bezig met het ontwikkelen van manieren om efficiënter met onze tijd en ruimte om te gaan. Voor de luchtvaart geldt hetzelfde. Het drukke luchtverkeer vraagt om nieuwe manieren om dit in goede banen te leiden. Interval Management (IM) is zo’n manier om de efficiency te verbeteren.  

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM