KDC

Vaste naderingsroutes en CDA´s

KDC steunt de ontwikkeling van het nieuwe operationele concept voor het Schiphol naderingsgebied (TMA). Binnen dit zogenaamde TMA-concept zal de operatie de toepassing van vaste naderingsroutes en CDA’s ondersteunen.

Ritsen in de lucht   

Een ontwikkeling die de geluidshinder voor de omwonenden van luchthaven Schiphol verder kan terugdringen is het uitvoeren van glijvluchten (CDO - Continuous Descent Operations) langs vaste naderingsroutes. Voor de invoering van deze vaste naderingsroutes in de drukke dagoperatie op Schiphol heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) het Knowledge & Development Centre (KDC) gevraagd een onderzoek te starten. Dit onderzoek betrof de inventarisatie van oplossingen om verkeersleiders te ondersteunen bij efficiënt samenvoegen van twee of meer verkeersstromen op vaste naderingsroutes tot één stroom. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft in opdracht van het KDC de voorstudie uitgevoerd. In dit artikel leest u de belangrijkste bevindingen van de inventarisatie die het NLR heeft uitgevoerd.  

CDA's op parallelle landingsbanen De duurzame ontwikkeling van een luchthaven vereist een optimale balans tussen marktvraag en milieuimpact. Continuous descent approaches (CDA's) spelen een belangrijke rol in het verbeteren van de milieuimpact in de TMA. Het huidige gebruik van CDA's op Schiphol beperkt zich tot operaties op één baan en uitsluitend gedurende nachtelijke uren. Een uitbreiding van het gebruik van CDA's, waarbij tegelijkertijd en onafhankelijk op twee parallelle landingsbanen met CDA's kan worden genaderd is nu nog niet mogelijk. Het IPC project is gericht op het ontwerpen van innovative oplossingen om Independent Parallel CDA's (IPC) op Schiphol mogelijk te maken en doet dit met expertise uit een breed en internationaal netwerk.

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM