KDC

Ontwikkeling omgevingsinformatie

KDC ondersteunt studies om de gevolgen van vliegtuiglawaai in de omgeving  van Schiphol te verminderen. Een voorbeeld is de Schiphol Noise Predictor die informatie geeft over het verwachte vlieggeluid op mobiele telefoons.

Als je dat had geweten … Een handige app voorkomt een hoop ergernis  

Je gaat zitten voor je vakantiehuisje aan de ringvaart. Het is een prachtige zomerdag. Maar net als je je boek openslaat komt er een vliegtuig over. “O jee, ze  gaan nu toch niet starten van de Aalsmeerbaan” zeg je tegen je partner. “Hopelijk duurt het maar even” zeg je tegen elkaar. En daar zit je dan, terwijl het ene na het andere vliegtuig brullend overkomt. Als je dat had geweten was je thuis gebleven. Je kunt je op alles voorbereiden, maar niet op vliegtuiggeluid. Zou het niet mooi zijn als je daar ook een soort van buienradar voor zou hebben?

Schets van de routevariantenHet concentreren van vliegverkeer tussen woonkernen kan hinder reduceren. Met deze gedachte is op 22 november 2007 een experiment van start gegaan om vertrekkend verkeer tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep te concentreren: de CROS Pilot 3b. De route maakte gebruik van de vaste bochtstraal techniek (ook wel RF, 'Radius to Fix' genoemd). In het CROS Pilot 3b'+ (accent-plus) project wordt beoogd de ligging van de bochtstraal verder te optimaliseren.

Spreiding van vertrekkend verkeer op de SPIJKERBOOR route vanaf de KaagbaanHet concentreren van vliegverkeer tussen bebouwde gebieden kan hinder beperken rond een luchthaven. De Spijkerboor vertrekroute vanaf de Kaagbaan loopt tussen de woonplaatsen Hoofddorp en Nieuw-Vennep en kent een significante spreiding. Een hinderbeperkend experiment laat zien dat door een nieuwe manier van codering van de route in de navigatiedatabase van de Boeing 737 vliegtuigen van de KLM het verkeer de oorspronkelijke route beter en met minder spreiding kan vliegen.

Vliegtuig tijdens zonsondergangIn de nachtperiode dient het verkeer dat vanuit het noorden landt op de Polderbaan de eindnadering uit te voeren binnen de daartoe vastgestelde luchtverkeerswegen en conform vastgelegde procedures. Deze procedures blijken geluidshinder te veroorzaken, in het bijzonder in Castricum en Uitgeest. In de CROS pilot 5 is onderzocht of bij een vanuit geluidsbelasting bezien gunstigere manier van vliegen van nachtnaderingen de geluidshinder afneemt in de regio ten noorden van Schiphol. CROS pilot 5A richt zich specifiek op het verbeteren van het daalprofiel.

Zoeken

Opdrachtgevers

 

Partner KLM