De Europese Commissie heeft het ‘Single European Sky’ Research Programme (SESAR) in gang gezet om het Europese Air Traffic Management systeem in de periode tot 2020 te innoveren. Dit vereist innovatie van verschillende aspecten van het ATM systeem. Een belangrijke uitdaging daarbij is de ontwikkeling van ‘Trajectory Based Operations’, waarbij in samenspraak met verschillende betrokkenen optimale vliegbanen geselecteerd worden via een collaborative decision making (CDM) proces.
De uitdaging
Om de optimale vliegbaan te selecteren met behulp van een CDM proces moet de benodigde technologie worden ontwikkeld. Deze technologie stelt de relevante partijen in staat beslissingen gezamelijk te nemen. Daarnaast moet ook aangetoond worden dat het proces van samenwerking correct functioneert.
De aanpak
Het BridgeT project ontwikkelt een concept voor zogenaamde ‘Trajectory Based Operations’ in een samenwerkingsverband tussen luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersleiding, luchthavens, industriepartners en onderzoeksinstellingen.
Het doel is om een onverstoord pad te vliegen tussen herkomst en bestemming
Het vliegpad wordt bepaald middels een Collaborative Desicion Making (CDM) proces
In de toekomst zal dit moeten leiden tot een regelmatige en voorspelbare stroom verkeer
De resultaten
De definitiefase van het BridgeT project is inmiddels afgerond. Het vervolg van de studie, waaronder de ‘Live trials’, is onderdeel van het NORACON proposal dat wordt aangeboden aan de SESAR Joint Undertaking, als onderdeel van ‘werkpakket 7’. Bij de acceptatie van het proposal zullen de voorbereidingen voor ‘Live trials’ aanvangen. Een planning hiervoor is nog niet beschikbaar.
De resultaten zijn te downloaden onder het kopje Downloads.
Betrokken partijen
KLM, AAS, LVNL, NLR, LFV, SAS, EUROCONTROL Maastricht, NAVIAIR, Rockwell Collins UK and IBM NL.