AMAN/SARA Development

More streamlined towards Schiphol: High praise for the new Arrival Management System  “The sooner the better.” The approach controllers (APP) are looking forward to the arrival of ASAP, the Advanced Schiphol Arrival Planner. The new Arrival Management System will become operational in November 2015. There has been high praise for the system that calculates both […]

Read More

De-Icing Planner

Scraping off ice before take-off? Innovative forecasting system for ice formation on aircraft wings  Like car drivers, pilots also experience problems with ice formation. Not on the windshield but on the wings of their aircraft. The ice needs to be removed before the aircraft can depart. This often forms a bottleneck for departing aircraft in […]

Read More

De-Icing Planner

Krabben voor take-off? Innovatief verwachtingssysteem voor ijsvorming op vliegtuigvleugels    Net als automobilisten hebben piloten last van ijsvorming. Niet op hun voorruit, maar op de vleugels van hun vliegtuig. Dit ijs moet eraf voordat een vliegtuig kan vertrekken. Tijdens de wintermaanden is dit vaak een bottleneck voor vertrekkende vliegtuigen. Met vertraging en hoge kosten als gevolg.  […]

Read More

Forecasting LVP Conditions at Schiphol Airport en Improved wind forecasting

Schiphol: hotspot for climate change. How can Schiphol prepare itself for what is coming?    Climate change is causing increasingly extreme weather conditions. Heavy rain and strong gusts of wind make it even more important for Schiphol to provide more accurate weather forecasts. Accurate forecasting is particularly important in relation to runway allocation and handling starts […]

Read More

Forecasting LVP Conditions at Schiphol Airport en Improved wind forecasting

Schiphol: hotspot voor klimaatverandering. Hoe kan Schiphol zich voorbereiden op wat komen gaat?   Weersomstandigheden worden door klimaatverandering steeds extremer. Zware buien en hevige windstoten maken het voor Schiphol nog belangrijker om een nauwkeurige voorspelling van het weer te geven. Vooral bij baantoewijzing en afwikkeling van starts en landingen is een goede voorspelling noodzakelijk. Het nationale […]

Read More

Vision on the implementation of new technology in the control tower

Het blote oog van de verkeersleiding: Een visie op toekomstige technologie in de verkeerstoren  Uiterste concentratie op 100 meter hoogte. Vanuit de verkeerstoren op Schiphol kijkt de verkeersleider over alle hotels en Schipholgebouwen heen. De ogen gefocust om een compleet overzicht te houden over de taxiënde, stijgende en landende vliegtuigen. Torenverkeersleiding is tot op de […]

Read More

New Applications of Downlink Airborne Parameters

Hoe meer parameters, hoe beter? Onderzoek naar DAP’s met de balans tussen aanbod en wensen Op dit moment maken Nederlandse luchtverkeersleiders gebruik van drie Downlink Airborne Parameter’s, kortweg DAP’s. Handig, want deze parameters geven nuttige informatie over de vliegtuigen: de hoogte (selected altitude), de snelheid (indicated airspeed) en de koers (magnetic heading). Deze parameters zijn […]

Read More

New Applications of Downlink Airborne Parameters

The more parameters the better? A study on DAPs seeking a balance between supply and requirements Dutch air traffic controllers currently use three Downlink Airborne Parameters, or DAPs. These are handy as they provide useful information about the aircraft: selected altitude, indicated airspeed and magnetic heading. These parameters are only a fraction of the wide […]

Read More

Samenvatting KDC resultaten 2014

In 2014 is in KDC aan 11 projecten gewerkt. Drie van deze projecten zijn in 2014 afgerond en één project is in de oplevering iets uitgelopen naar het eerste kwartaal van 2015. De overige projecten betreffen meerjarige projecten die nog doorlopen in 2015. 

Read More